søndag 19. januar 2014

Bilder jeg liker

 Dette bildet tok jeg selv i Italia i sommer, og det jeg har gjort er å forsterke fargene og beskjære det litt. Temaet for dette bildet er landskap og fryst bevegelse. Jeg vil si at dette er et dokumentarbilde, siden det representerer noe naturlig som skjer - noe som ikke er oppstilt. Det er flere linjer i dette bildet. Blant annet en klar horisontal linje i midten av bildet, hvor vannet møter fjellene. Båten danner også en horisontal linje i vannoverflaten. Opp i fra solnedgangen kommer det også en diagonal luslinje som går opp i skyene. Selv om bildet er tatt med kort lukkertid, får vi følelsen at det er bevegelse i bildet, på grunn av bevegelsen til mennene i båten. At det er duse farger i bilet spiller en stor betydning. Dette gjør at fargene fra solnedgangen kommer i fokus, mens motivet med båten og mennene kommer i et mørkt fokus. Dette er mye fordi det begynte å bli mørkt da bildet ble tatt. Som sagt kommer lyset fra nekgrunnen i bildet, noe som skaper en harmonisk, rolig stemning over bildet. Dette bildet ble tatt med ISO-100, kort lukkertid (1/160 sek.) og relativt stor blenderåpning (f/5.6).


Dette bildet tok jeg i byen, i forbindelse med fotosafarioppgaver som dere kan finne her på bloggen. Jeg har redigert bildet litt, ved å beskjære og forsterke kontrastene. Tema for dette bildet er makt og kulde. Jeg vil si at også dette er et dokumentarbilde. Jeg syns dette bildet er ganske interessant på grunn av motsetninger og kontraster. Vi ser tydelig at duene blåser seg opp for å holde varmen, og de har kalde blågråfargede fjær, mens omgivelsene derimot består av blader i varme høstfarger. Vi ser også hvem som er sjefen i flokken, noe som på dette bildet skaper dybde og bevegelse. Dette bildet er tatt med ISO-200, lukkertid 1/15 sek og blenderåpning på f/6.3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar